Weekend en de eerste metingen - Reisverslag uit Hamar, Noorwegen van Merijn Verwegen - WaarBenJij.nu Weekend en de eerste metingen - Reisverslag uit Hamar, Noorwegen van Merijn Verwegen - WaarBenJij.nu

Weekend en de eerste metingen

Blijf op de hoogte en volg Merijn

24 September 2014 | Noorwegen, Hamar

Dag 6 20-9
Weekend! Maar nu nog uitzoeken wat hier in het weekend te doen is. Dus heb ik me trouwe ijzeren ros maar eens gepakt en ben ik een rondje gaan fietsen. Hamar is voor velen bekend van de schaatsbaan (Vikingskipet). Op het kantoor hadden ze het ook over een beurs die daar was, dus maar eens een kijkje nemen. In het schaatsstadion aangekomen stonden er allemaal kraampjes met eten en andere agrarische spullen.

Maar het meest vreemde aan deze beurs was, was dat er een trouwerij tussen al de standjes was. Dus stond ik naar een trouwerij te kijken, met een hamburger in me hand. Ik denk dat er in Nederland meer mensen zo moeten trouwen!

Dag7 21-9
Het is natuurlijk geen doen om in me appartementje te blijven zitten. Dus ben ik maar weer op de fiets gestapt. Er stond onderweg een bordje met Hedmarktoppen, deze bordjes blijven volgen kwam ik daar uiteindelijk ook aan. Hier had ik een mooi uitzicht over Hamar. Het beste aan eerst heuvel op fietsen is dat je vervolgens ook weer naar beneden kan.

Beneden aangekomen ben ik langs het water gaan fietsen. Uiteindelijk kwam ik in een gebied met allemaal oude blokhutjes. Verder doorgefietst stond er een groot glazen gebouw. In dat gebouw liepen allemaal mensen in soepjurken. Het bleek dat het gebouw een oude kerk was en vandaag werd gebruikt voor een doping. De rest van de huisjes was onderdeel van een openlucht museum.

Ik ben blij dat ik het openlucht museum ben binnen gefietst. Want had ik nog een stukje doorgefietst was ik een legerbasis op gefietst. Ben ook benieuwd hoe dat zou zijn afgelopen. Onder het motto “Het is toch zondag, anders zou ik in de kantine hebben gezeten”. Ben ik Hamar een sportsbar binnen gelopen. Pilsje gepakt Manchester United met 5-3 zien verliezen en naar huis gefietst.
Dag 8 23-9
Vandaag is de eerste dag van de officiële data collectie. Een van de buitendienst medewerkers gaat met mij mee naar Delta om te zien hoe de nieuwe apparatuur werkt. Hij was erg te spreken over de nieuwe ExaGo. Er kwam ook nog een Spaanse delegatie van Topigs Norsvin op bezoek om te kijken hoe ze in Noorwegen te werk gaan. Voor de geïnteresseerde is hier een youtube link met hoe de ct-scan werkt (in het Engels en een beetje propaganda): https://www.youtube.com/watch?v=HPcOWGAbOtw
Voor de minder geïnteresseerde staan onder aan de pagina wat foto’s van varkens in de ct-scan.

Dag 9 24-9
De tweede dag van de metingen. Het meten gaat erg vlot, het is makkelijk dat de varkens slapen terwijl ze op het bed van de CT-scan liggen. Al zijn er sommige die nog half wakker zijn. Deze hebben dan ook de neiging om van het bed af te springen. Ook hebben we besloten de Durocs te gaan scheren voor dat we gaan meten. Dit omdat de probe niet genoeg contact maakt als we dit niet doen. Dus na mijn stage niet alleen veel geleerd, maar ook afgestudeerd zwijnen kapper!

Oja en de babushkas. Het is prima om er mee samen te wonen. Het enigste wat lastig is, is dat ze ook dezelfde pannen gebruiken als mij. Dat is nog niet zo’n probleem als ze deze als ze klaar zijn met koken netjes leeg terug zetten in de kast. Echter is dit niet altijd het geval en moet ik wachten met koken tot ik hun eten ergens anders in opberg of ze zelf gaan opruimen. Maar aan de andere kant is er dan toch ook weer de moederliefde van deze jonge dames (55+). Het gebeurt nogal eens dat ze teveel koken en in dat geval krijg ik de overschotjes. Zoals vandaag een gegrilde kippenpoot en wat gekookte piepers.

Dag 10 25-9
Vandaag de derde dag van de metingen. Maar voor de metingen eerst nog even naar kantoor. Daar sprak ik Eli. In Noorwegen is het geouwehoer rondom de MRSA bacterie toch nogal wat strenger dan in Nederland. En ik had voordat ik naar Delta ging eerst een MRSA test moeten afnemen, omdat ik Nederland ook varkensbedrijven ben geweest. Dit is niet gebeurd en dus hier een afspraak gemaakt bij de dokter en ’s middags op bezoek.

Het onderzoek: Men nemen 3 wattenstaafjes en een ijsstokje. Het ijsstokje wordt op je tong gelegd om vervolgens het wattenstaafje zover mogelijk in je keel te laten verdwijnen, tenminste als ze je longen ook nog bij je keel laten horen. Vervolgens neemt men het tweede wattenstaafje en wordt er verzocht je hoofd naar achter te kantellen. De arts in kwestie neemt een aanloop om het wattenstaafje zo diep mogelijk in je neus te laten verdwijnen en probeert vervolgens met het wattenstaafje je hersen aan te raken. Ten slotte word je verzocht om met het derde wattenstaafje even naar de toilet te gaan en daar een keer met het wattenstaafje door je bilspleet te gaan. Succes!

Voor mij zit er nu even niets anders op dan wat kantoorwerk uitvoeren en wachten op de uitslag van de test. Dus heb ik mooi de tijd om mijn blog bij te werken.

  • 24 September 2014 - 15:47

    Ingrid Bouw:

    Hee Merijn,
    Super grappig om te lezen dat je op dezelfde manier schrijft als dat je praat haha.
    Ziet er wel vet uit die varkens in die CT-scan. Hopen voor je dat je snel de stal in mag!
    Succes met je stage!
    Groetjes Ingrid

  • 24 September 2014 - 17:08

    Martin Christiaans:

    Hoi merijn
    Terwijl je hier op de wachtlijst wordt geplaatst voor een ct scan doen jullie daar er varkens door.
    Veel succes met de metingen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Hamar

Merijn

Vanaf maandag 15 ben ik te vinden in Hamar. Ik ben in Hamar voor mijn stage bij Topigs Norsvin en zal hier blijven voor 10 weken. Via deze manier zal ik een beetje de verhalen vertellen wat ik hier zie mee maak of doe.

Actief sinds 17 Sept. 2014
Verslag gelezen: 463
Totaal aantal bezoekers 7429

Voorgaande reizen:

15 September 2014 - 21 November 2014

Stage Topigs Norsvin

Landen bezocht: