Twee weken verder - Reisverslag uit Hamar, Noorwegen van Merijn Verwegen - WaarBenJij.nu Twee weken verder - Reisverslag uit Hamar, Noorwegen van Merijn Verwegen - WaarBenJij.nu

Twee weken verder

Blijf op de hoogte en volg Merijn

30 September 2014 | Noorwegen, Hamar

Dag 11 25-9-14
Langzame trage dag. Niet veel kunnen doen op kantoor behalve het een en ander voorbereiden. Hopen dat ik vlug de uitslag krijg van mijn MRSA test zodat ik vooruit kan.

Dag 12 26-9-14
Dit was een heel leerzame dag. Ik ben naar een proefschrift wezen luisteren van een andere student die bij Topigs Norsvin aanwezig was. Dat betekend dat we eerst met de auto naar As (rondje op de A maar die kon ik niet vinden) moesten rijden. Dit ligt ongeveer nog een half uur onder Oslo. Na een autorit van ongeveer 2 uur kwamen we aan in As. Daar waren ook al andere mensen van Norsvin. We moesten in een college zaal gaan zitten. Alles was heel officieel elke keer gaan staan als de commissie binnen kwam enz. Torunn de studente die haar proefschrift had, moest daarin eerst een college geven over fokdoelen in de toekomst. Alleen dit college was al heel interessant.

Vervolgens ging ze haar proefschrift toelichten. Haar proefschrift ging over OC ( osteochondrosis) bij varkens. Hiervoor heeft ze ook onderzoek gedaan op Delta. Vervolgens waren er twee buitenlandse professors die haar gingen ondervragen over haar proefschrift. Het was leuk om te zien hoe enthousiast iedereen van Norsvin was. Hun hebben natuurlijk ook 4 jaar aan dit project meegewerkt. Uiteindelijk kwam de commissie met een positief advies voor het halen van haar PhD.

Later in de avond was er nog een diner. Tijdens dit diner werd er veel gespeecht, helaas was dit in het Noors. Tijdens het diner waren er ook andere Nederlanders aanwezig, Rob Bergsma (werkzaam bij Topigs) en Theo Meeuwissen (Professor aan de Universiteit van As). Eindelijk weer een keer Nederlands praten. Uiteindelijk weer met veel mensen kunnen praten. Het enige wat nog resteerde was een autorit van 2 uur terug.

Dag 13 27-9-14
Zaterdag en wat is zaterdag voor dag? Zaterdag is natuurlijk boodschappendag! Dus ook voor mij. Nou zijn er twee lastigere zaken tijdens het boodschappen doen / koken. Ten eerste je hebt geen idee welk spul je moet kopen. Dat wil zeggen je weet niet wat goed is en wat niet zo goed is. Zo heb ik hier naar mijn idee al 20 soorten brood geprobeerd. Nou lust ik wel brood, maar niet van die taaie mik. Het probleem wat ik hier steeds heb is dat ik elke keer probeer een goede brood probeer te pakken. Als ik dan volgende dag mijn ontbijtje zit te eten kom ik er toch weer achter dat ik verkeerd heb gegokt en dat ik toch weer een droger brood heb gevonden.

Het tweede probleem hier is het gebruik van knor maaltijden. Toen ik Nederland verliet had ik het idee dat ik gemakkelijk een aantal knor wereldgerechten kon koken. En in de supermarkt zag ik deze wereldgerechten ook staan. Nu blijkt echter dat deze wereldgerechten niet zo zeer werelds als wel Scandinavisch zijn. Waar je in Nederland de bereidingswijze achter op het pakje goed kunt lezen, blijkt dat hier toch nogal wat lastiger. De enigste talen die hier achterop staan zijn Noors, Zweeds, Fins en Deens.

Uiteindelijk kan ik me prakkie toch weer elke dag koken en krijg ik het voor elkaar om me brood ’s ochtends met wat melk weg te spoelen. Terug naar de zaterdag, want behalve boodschappen dag is zaterdag natuurlijk ook stap dag. Dus ik me danspantoffels aangetrokken en vol goede moed naar de stad gefietst. Eerst maar eens naar de sportsbar. Hier heb ik twee Engelse gesproken die al 2.5 jaar hier zitten voor hun werk. Denk aan het doorsnee type Engelse hooligan en je hebt een goed idee hoe ze eruit zien (en anders googlen). In ieder geval waren ze zo vriendelijk om mee even uit te leggen waar ik goede kroegen kon vinden. Ook hebben ze mij geleerd wanneer ik op moest gaan passen voor de uitsmijter. Dit kwam erop neer dat de zin eindigde met uut. Wat volgens hun zoiets betekende als: “Your piss drunk, now get out!” Bedankt voor de tip!

Op navolging van hun tips ben ik dus maar naar Nellies gegaan. Hier heb ik een potje gedart met wat Noren. Er bestaan twee versies van drinkende Noren, de ene gaat veel beter Engels praten wanneer deze drinkt en de ander denkt dat hij Engels praat, maar praat gewoon Noors. Ook ben ik nog wat Nederlandse militairen tegen gekomen in de kroeg. Deze waren in Hamar voor een leger oefening. Het bleef in ieder geval nog lang onrustig….
Niet echt eigenlijk, alles gaat hier om 2 uur dicht. Het was verder wel een gezellige avond en ik heb veel nieuwe mensen ontmoet en gesproken.

Dag 14 28-9-14
Zondag katerdag, vandaag niet veel meer gedaan dan een filmpje gekeken en op de bank gelegen. Ik heb vanaf vandaag ook Skype. Dus voor mensen die het leuk vinden kun je mij toevoegen:
merijn.verwegen

Dag 15 29-9-14
Vandaag was er in As (zelfde plaats als vrijdag) een seminar over de toepassing van scans. Mooie gelegenheid om wat te leren voor mij. Er waren in totaal zo’n 10 sprekers en aantal daarvan waren zelfs interessant. Zo heb ik geleerd dat de CT-scans net alleen bij varkens wordt gebruikt, maar ook voor paarden katten en honden. In Duitsland is er zelfs een bedrijf dat MRI en CT scans maakt van planten. Verder waren er een aantal sprekers over de nieuwe technologieën die gebruikt kunnen worden voor het analyseren van de scans.

Helaas heb ik de uitslag van de MRSA-test nog niet binnen en heb ik morgen dus weer een dag op kantoor.





  • 01 Oktober 2014 - 11:45

    Erik, Jelle, Teun En Yvonne:

    Hoi Merijn,

    Weer leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt en doet....hopelijk heb je snel de uitslag van de MRSA-test, zodat je weer lekker in de stallen na de gang kan.

    Nog een tip voor de KNOR wereldgerechten...er bestaat ook google translate??? of moeten we toch nog de groeps APP oprichten: help Merijn Noorwegen door of moet het deze keer worden translate KNOR wereldgerechten????

    veel groeten uit Volkel.

    Groeten Erik, Jelle, Teun en Yvonne


  • 01 Oktober 2014 - 20:45

    Oma:



    Hoi Merijn ,

    Heel fijn om jouw berichtjes te lezen.
    Het gaat je goed en ik zie uit naar de volgende berichtjes .


    Heel veel groeten uit het zonnige volkel.


    Groeten Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Hamar

Merijn

Vanaf maandag 15 ben ik te vinden in Hamar. Ik ben in Hamar voor mijn stage bij Topigs Norsvin en zal hier blijven voor 10 weken. Via deze manier zal ik een beetje de verhalen vertellen wat ik hier zie mee maak of doe.

Actief sinds 17 Sept. 2014
Verslag gelezen: 434
Totaal aantal bezoekers 7424

Voorgaande reizen:

15 September 2014 - 21 November 2014

Stage Topigs Norsvin

Landen bezocht: