De eerste dagen in Noorwegen - Reisverslag uit Hamar, Noorwegen van Merijn Verwegen - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Noorwegen - Reisverslag uit Hamar, Noorwegen van Merijn Verwegen - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Noorwegen

Blijf op de hoogte en volg Merijn

19 September 2014 | Noorwegen, Hamar

Dag1 15-9
Ik ben veilig aangekomen en zit nu in me appartement. De vliegreis was goed verlopen en rond 11 uur ben ik aangekomen in Oslo. Voor ik me koffer had en de trein heb kunnen vinden was het half 12. Vervolgens heb ik de trein kunnen nemen naar Hamar. In de trein kwam ik dat ik geen verbinding kan krijgen met het netwerk op de telefoon (en nog steeds niet). Om 1 uur kwam ik aan in Hamar. De treinreis was heel mooi. Maar had nog steeds niks aan Eli kunnen laten weten. Dus ben ik erachter de stad ingelopen om te zoeken naar een telefooncel. Deze bestaan dus nog wel, maar werken allemaal niet meer. Dan maar verder zoeken naar een telefoon winkel. Dit bleek ook lastiger dan ik had verwacht van te voren. Een uur later had ik nog niks gevonden. Uiteindelijk ben ik een hotel binnen gelopen waar ik de telefoon kon gebruiken. Aan de andere kant van de lijn klonk een vrolijke Noorse. Deze heeft mij vervolgens op kunnen halen op het treinstation.

Vanuit het treinstation zijn we naar het kantoor en naar mijn appartement gegaan. Het is een appartement met een gedeelde badkamer en gedeelde keuken. Mijn kamer is de grootste. Momenteel deel ik het appartement met een Litouwer. Mijn spullen heb ik vlug binnen gelegd en toen ben ik met Eli naar het kantoor gegaan.

Eerst hebben we samen even gebabbeld over wie we waren en wat de bedoeling een beetje was. Vervolgens hebben we een rondje op het kantoor gelopen. Waar ik al veel mensen heb leren kennen, maar bijna geen namen heb onthouden. Uiteindelijk zijn we nog boodschappen wezen doen.

’s Avonds ben ik een klein stukje gaan lopen en op tijd naar bed gegaan. Om een beetje bij te komen van de reis van vandaag (5 uur me bed uit). En misschien ook nog wel een heel klein beetje van de kermis. Waar ik de meeste mensen gelukkig nog even heb kunnen spreken.

Dag2 16-9
Vandaag was een vrij rustige dag. Ik heb gekeken naar de exaGo, dit is de scan machine die ik ga gebruiken om de varkens te scannen. Ook ben ik begonnen aan een aantal school opdrachten. De werksfeer op kantoor is heel prettig. Met iedereen is eigenlijk wel een praatje te maken en hun Engels is ook heel goed. ’s Middags wordt er op het kantoor gezamenlijk geluncht. De werkdag op kantoor begint om 8 uur en rond een uur of 4 verlaten de meeste het kantoor weer. De fiets van het bedrijf heb ik inmiddels ook gevonden, zodat ik wat verder kom als de straat in en uit. Het weer en het uitzicht hier is erg mooi.

Het appartement waarin ik zit wordt nu ook bewoond door twee oude Russische dames. Als ze de juiste kleding aan zouden hebben zouden het net babushkas zijn. Noorwegen is een van de weinige landen die nog wel mag handelen met Rusland. Norsvin heeft een aantal contacten in Rusland dus vandaar dat de babushkas er zijn. Ze hadden voor mij een soepje gemaakt, dus zal ik maar niet klagen over hun verblijf in het appartement. Het enige wat lastig is, is dat ze alleen Russisch praten. Maar ook dit valt allemaal op te lossen.


Dag3 17-9
Vandaag was de eerste dag dat ik naar Delta mocht. Delta is de stal waar de varkens staan. Het is een bedrijf met ongeveer 1150 beren (Duroc en Landras). Deze beren komen allemaal van verschillende bedrijven. Ze komen binnen op een gewicht van 30 kg. Vervolgens worden ze naar de afdeling gebracht waar ze blijven tot ze ongeveer 120 wegen. De varkens zullen uiteindelijk gebruikt worden als fok beren, als ze niet afgekeurd worden.

Niks speciaals, eigenlijk gewoon een vleesvarkens bedrijf, zou je zeggen. Maar wat opviel was dat dit bedrijf veel schoner was dan de meeste bedrijven waar ik ben geweest. En er in elk hok een voerstation staat, die ook direct het gewicht meet. Dit zodat de werknemers kunnen zien hoeveel voer elk dier opneemt en hoeveel groei elke beer bereikt. Wanneer ze niet genoeg groeien, zullen ze niet worden gebruikt voor de fokkerij. Dit is allemaal nog niet zo heel bijzonder in vergelijking met wat ik zag toen ik verder werd rondgeleid op het bedrijf.
Samen met Jørgen kwam ik langs een afdeling waar alle varkens apart lagen (Jørgen is de persoon die samen met Eli mij gaat helpen met mijn onderzoek bij Topigs). Ook lagen al deze varkens te slapen. Jorgen legde mij uit dat dit de ruimte was waar de varkens werden klaargemaakt voor een CT-scan. Inderdaad een CT-scan net als er in het ziekenhuis gebruikt wordt. Deze wordt gebruikt om de vlees kwaliteit van de varkens te bekijken. Ik zal nog een filmpje maken van deze ruimte, zodat het allemaal iets duidelijker is wat er gebeurt.

’s Middags hebben we op het bedrijf een opstelling gemaakt om een aantal beren te meten. Uiteindelijk ben ik terug gegaan naar het kantoor waar iedereen heel benieuwd. De apparatuur en methodes die ik gebruik voor de metingen zijn nieuw, dus daarom is iedereen zo nieuwsgierig.



Dag4 18-9
Vandaag was weer een dagje op kantoor. De buitendienst medewerkers van Norsvin hadden een vergadering op kantoor. Tijdens deze vergadering heb ik uitgelegd hoe de exaGo scanner werkt en aan wat voor stage ik bezig ben. Zelf werken ze nog met de agroscan dit is een veel oudere versie om spier en spek dikte bij varkens te meten. Het was een interessante vergadering, totdat ze Noors gingen praten. Dan is het onmogelijk te volgen en lijkt het alsof ze een eigen taal bedenken.

’s Avonds zijn we met het team van de buitendienst medewerkers gaan eten in Hamar. Er was ook een Amerikaanse medewerker bij. Morgen reist hij naar Nederland voor een aantal overleggen. Ook gaat hij naar Friesland toe, omdat zijn opa’s en oma’s allemaal daarvandaan kwamen.

Oja en dan zijn er ook nog de Russische dames. Ik denk dat ik een tv serie van ze ga maken. Ze verstaan en praten alleen maar Russisch. Eentje kan een heel klein beetje Duits. Gisteren heb ik ze uit moeten leggen hoe de vaatwasser aan moet. Vandaag konden ze niet inloggen op hun nieuwe laptop. Ze konden namelijk de crtl + alt + delete toets niet vinden.


Dag5 19-9
Vandaag heb ik na het werk op kantoor een klein rondje gefietst. Volgens de Noren zit ik in het vlakke gedeelte van Noorwegen. Ik ben het er alleen niet zo mee eens. Berg af is goed te doen en je zit zo op de 45 km/u ( ik snap nu ook beter waarom iedereen met een helm rijdt). Maar berg op is nog best pittig. Ik denk dat ik hier wel op conditie zal blijven. Maandag moet ik naar het Delta fietsen. Dit is een enkele toch van 10 km dus ik ben benieuwd.

  • 20 September 2014 - 12:05

    Buurman:

    Ha Tijger!

    Leuk om te lezen, dat je het er gezellig hebt. Super interessant, en vooral leuk dat je hun zo wat kan leren van de nieuwe systemen die zijn ontwikkeld. Ik wacht t filmpje af, lijkt me wel interessant.

    Ook goed om te lezen dat je je conditie daar hoog houdt. Ik ken iemand die buitenlandse stage's heeft gehad waar hij in het kader van conditie en gezondheid wat liet liggen...

    Tijger veel plezier daar nog en vergeet niet te genieten want de tijd is zo voorbij!

  • 20 September 2014 - 12:54

    Martin Christiaans:

    Hoi merijn
    Leuk om jou zo te volgen lijkt me interessant om daar te werken ben benieuwt naar de filmpjes en naar het verdere verslag van je opdracht.veel succes ermee.
    Groeten Martin.

  • 20 September 2014 - 17:47

    Simone (ex-buuf):

    Hee Merijn,

    Klinkt allemaal erg leuk en interessant!
    Helaas was ik niet op de kermis dus heb je geen succes kunnen wensen, maar bij deze;).
    Geniet ervan!

    Liefs de ex-buuf;).

  • 20 September 2014 - 18:55

    Jos En Minet:

    HEEJ BUURMAN VER WEG (en) IN NOOR WEGEN!!!!

    Leuk je verhaal te lezen dat ik van Joost door gemaild gekregen heb.
    Herkenbaar en vertrouwd is voor ons het 1 en ander natuurlijk wel.
    Past natuurlijk niet in je stage pakket om ook nog iets te regelen dat onze producten via andere WEGEN naar Rusland kunnen???
    We wensen je nog heel veel succes, en ik ben benieuwd hoe de soep daar smaakt.

    Merijn een leerzame fijne tijd en geniet ervan.
    Groetjes vanuit een zonnig oosterens.

  • 22 September 2014 - 11:34

    Erik Yvonne Jelle En Teun:

    Hallo Merijn,

    leuk om je verslagen te lezen en zo een beetje op de hoogte te blijven van wat je allemaal doet.
    We kijken erg uit naar de verdere verhalen van de babushkas.

    Veel plezier nog en geniet ervan.

    Groetjes van Erik, Yvonne, Jelle en Teun.

  • 24 September 2014 - 12:07

    Annie Verwegen:

    Hoi Merijn,
    Mooi om je verslag te lezen; we gaan het verder ook zeker volgen. Veel succes met je stage en veel plezier bij het opdoen van alle nieuwe indrukken.
    Groetjes,
    Annie en Marius

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Hamar

Merijn

Vanaf maandag 15 ben ik te vinden in Hamar. Ik ben in Hamar voor mijn stage bij Topigs Norsvin en zal hier blijven voor 10 weken. Via deze manier zal ik een beetje de verhalen vertellen wat ik hier zie mee maak of doe.

Actief sinds 17 Sept. 2014
Verslag gelezen: 578
Totaal aantal bezoekers 7422

Voorgaande reizen:

15 September 2014 - 21 November 2014

Stage Topigs Norsvin

Landen bezocht: